Monday, 31 October 2011

Problem Base Learning

PBL:
- An instructional approach that uses real life ill- structured problems as the impetus for learning
- An education process that requires the learner to go through the same act during learning that are value in the   real world

PBL approach:

  • Problem
  • Facilitator
  • Problem solvers
Traditional approach
  • Content
  • Lecturer
  • Student
1. Group Setting
2. Problem Identification
3. Idea Generation
4. Learning Issues
5. Self-directed learning
6. Synthesis & Application
7. Reflection & Feedback



Problem Base Learning will provide with opportunities to:

  • examine and try out what you know
  • discover what you need to learn
  • develop your people skills for achieving higher performance in teams
  • improve your communication skills
  • state and defendpositions with evidence and sound argument
  • become more flexible in process information and meeting obligations
  • practise skills that you will need after your education

Thursday, 27 October 2011

sambungan mikro Pengajaran...

3. Kemahiran Menerang

Tujuan:

  •  menyampaikan maklumat dgn cara yg berkesan
  • membina pengetahuan dan kefahaman pelajar
  • pelajar dpt mengikut arahan
terdapat 3 jenis penerangan iaitu
1. Penaakulan:
  •        menggunakan proses logik untuk menjawab soalan
  •        menstruktur semula konsep atau idea
2. Interpretatif
  •        menghuraikan maksud sesuatu istilah atau pernyataan
  •        idea, konsep, prinsip atau teori
3. Diskriptif
  •        menghuraikan proses, struktur dan prosedur
  •        arahan jelas langkah2 menjalankn s'suatu
Komponen Menerang
Ayat pembukaan: mewujudkan kesediaan dan menarik perhatian contohnya bertanya soalan
Isi kandungan: Intipati tntg apa yg hendak diterangkan
Penghubung: Perkataan dan frasa yg digunakan utk menjadikan penerangan berkesan iaitu penanda waca  contohnya oleh itu dan adalah disebabkan oleh.
Ayat penutup: Ringkasan isi kandungan penerangan
Soalan bgi menaksir kefahaman: Soalan pendek utk menilai kefahaman pelajar

4 Prinsip Utama Kemahiran Menerang
  • Gunakan kejelasan
  • Gunakan penegasan
  • Urutan/kesinambungan
  • Dapatkan maklum
4. Kemahiran Memperkukuh
Tujuan:
  • meningkatkan interaksi bilik darjah
  • memperbaiki disiplin bilik darjah
  • memotivasikan pelajar
  • meningkatkan keyakinan pelajar
  • mengubah atau mengubah suai kelakuan pelajar scr positif
  • meningkatkan kefahaman pelajar

Prinsip memperkukuh

  • Tunjukkan kemesraa, keghairahan/ semangat kesungguhan dan masukkan unsur kecindan
  • berfikiran terbuka terhadap kelakuan pljr
  • pelbagaikan kaedah, media, teknologi dan aktiviti
  • bersifat ikhlas

Monday, 17 October 2011

Kemahiran Mikro Pengajaran

Apa itu kemahiran mikropengajaran?
Pengajaran merupakan 1 proses rumit yg memerlukan p'bagai kemahiran

Unit 1:
  
4 Kemahiran mikro
  •    Kemahiran memulakan pengajaran(cungkil idea)
  •    Menyoal
  •    Menerang
  •    Memperkukuh
1. Kemahiran memulakan pengajaran
  •  menarik perhatian pelajar
  • membantu pelajar bersedia dari sudut kognitif dan afektif
  • memperkenalkan objektif pembelajaran
  • membina aliran pemikiran
  • mengetahui pengetahuan yg sedia ada
Cara-cara utk mencungkil idea pelajar:
  • soal jawab keseluruhan kelas
  • perbincangan kumpulan
  • demonstrasi guru
  • kuiz pendek @ praujian
  • Ramal-perhati-terang 
  • Peta konsep
  • kartun konsep
Peta Konsep- gambaran visual yg terkandung konsep-konsep yang di label dengan istilah-istilah,
contohnya:
Add caption

Konsep Kartun
Konsep di mana lukisan kartun di gunakan untuk pelajar berfikir tentang  sesuatu situasi dan memberi pendapat masing-masing.


2. Kemahiran Menyoal
  • Memulakan inkuiri
  • Pelajar secara aktif
  • menarik perhatian
  • Menumpukan perhatian
  • M'galakkan pelajar bertanya soalan
  • Membina kemahiran berfikir
  • Meminta penjelasan idea pelajar
  • Mengenal pasti dan menangani miskonsepsi
  • mentafsir kefahaman pelajar
Langkah-langkah menyoal:
1. Ajukan soalan kepada seluruh kelas
2. Memberi masa berfikir yg sesuai
3. Memilih pelajar untuk menjawab
4. Memberi respon kpd jawapan pelajar
5. Membuat ringkasan


Tuesday, 11 October 2011

Minggu ke-5

Apa itu Unit Pengajaran??
 Pelan Intruksi @ pengajaran yg mengandungi rangka terperinci b'dsrkn satu tema atau bhgn drpd sukatan pelajaran, di susun dgn teliti dan m'ngandungi perihalan tntg:

1. Tajuk dan kegunaan unit
2. Pengetahuan sedia ada pelajar
3. Analisis isi kandungan pelajaran
4. Bahan bntu mengajar dan belajr (t'msk teknologi)
5. Kaedah P&P
6. Pelan penaksiran
7. Rancangan pengajaran harian

1. Tajuk Unit merupakan sinopsis tntg apa yg hndk dicapai unit pengajaran dan kepentingan tema/ bahagian sukatan pelajaran yg dipilh.

2. Pengetahuan Sedia ada Pelajar:
  •         Pengetahuan sedia ada pelajar- 4 lessons
  •         Pelan mencungkil idea- 4 lessons
  •         Idea @ objektif utama yg kemungkinan sukar dicapai- 4 lessons
  •         Miskonsepsi yg mgkin wjd dan konsep saintifiknya yg tepat- 1unit
3. Analisis isi kandungan pelajaran
  •          Hasil Pembelajaran - 4 lessons
  •          Senarai istilah/konsep/prinsip/hukum/teori- 4 lessons
  •          Idea utama m'gunakan bahasa yg sesuai dgn kebolehan dan umur pelajar- 4 lessons
  •          Persoalan utama dgn jwpn saintifiknya- 4 lessons
  •          Objek, sistem atau kejadian sebenar yg berkaitan dgn tajuk/konsep/prinsip/hukum/teori -4   lessons
  •          Peta konsep- 1 unit
4. Bahan bantu mengajar dan belajar
  •      Senarai bahan, peralatan/ teknologi dan bahan sumber yg diperlukan t'msk lembaran kerja pelajar- 4   lessons  
5. Kaedah dan Aktiviti P&P
  •      Senarai kaedah dan aktiviti p&p cthnya perbincangan, kerja berkumpulan, kerja individu, menonton klip video, demonstrasi guru, main peranan, permainan. bagi setiap fasa pengajaran- 4 lessons
  •      Garis masa (time line) bgi keseluruhan unit utk menunjukkan bagaimana masa diperuntukkan bgi setiap subtajuk- 1 unit
6. Pelan penaksiran
  •    Senarai tugasan penaksiran dan hasil akhir tugasan - 4 lessons
  •    Alat menaksir dan menilai pencapaian hasil pembelajaran seperti ujian bertulis, laporan, soalan2, rubric,dll. bagi setiap fasa pembelajaran dan selps selesai 1 unit pengajaran.
7. Rancangan pengajaran harian:
  • Tema/tajuk
  • bidang pembelajaran
  • kumpulan sasar
  • Tarikh dan masa
  • Tujuan
  • Hasil pembelajaran: kognitif, psikomotor (kemahiran saintifik), afektif (sikap saintifik dan nilai murni)
  • Konsep saintifik utama
  • Bahan, peralatan dan bahan sumber
  • Langkah berjaga-jaga
  • Aktiviti pengajaran dan pembelajaran
  • Penaksiran dan penilaian hasil pembelajaran

Saturday, 8 October 2011

Tenaga Hidroelektrik

Pengenalan...
Tenaga hidroelektrik menjadi tenaga alternatif bagi menggantikan gas asli dan petroleum yg mana kita sedia tahu yang petroleum akan habis kelak. tenaga hidroelektrik adalah semulajadi dan boleh diperbaharui . di negara kita, empangan Kenyir sudah beroperasi  sejak 10 tahun dahulu untuk menjana tenaga elektrik. kini, empangan Bakon Sarawak akan beroperasi mulai tahun 2012 yang mana mampu menjana 2400 MW.

Kebaikan Tenaga Hidroelektrik:

  • Untuk membekalkan air- penduduk dapat menjalankan kehidupan seharian mereka apabila empangan ini dapt membekalkan sumber air .

  •  untuk mengawal banjir- banjir selalunya berlaku di kwsn tanah yg rendah. Tasik Kenyir bertindak sbg kwsn takungan air seluas 38,000 hektar dan kawsan daratan seluas 171,199 hektar.
  • sebagai pusat pelancongan- Kita dapat lihat Tasik Kenyir menjadi sektor perlancongan yg byk mendatangkan kesan positif dan sekalugus mendatangkan pulangan yg lumayan atau sebagai sumber pendapatan kepada negara.

Keburukan
  • kepupusan  dan gangguan flora dan fauna- banyak flora dan fauna terancam. Contohnya adalah pembinaan Empangan Baku, flora biasa pupus tanpa mengetahui kajian yg mendalam.
  • kemusnahan hutan- Pembinaan empangan memerlukan pembersihan hutan yg luas tanpa kawalan seperti empangan Bakun dan Tasik Chini memberi kesan yg ketara. Empangan Bakun telah memusnahkan habitat semulajadi sebanyak 70,000 hektar yg sebesar Singapura. habitat semulajadi terganggu dan menyebabkan organisma terpaksa mencari habitat yg baru.
  • Masalah Entropogenik- Masalh banjir biasanya berkait dgn sistem pengaliran yg kurg teratur. pendedahan tanah terbiar kpd hujn menybbkn aliran air permukaan bertambah. selain itu, masalah tanah runtuh dan juga hakisan tanah akan berlaku.

Friday, 7 October 2011

Tenaga Solar sebagai alternatif menggantikan Petroleum

Apakah yang di maksudkan dgn tenaga solar???
  • Tenaga solar atau tenaga solar adlh teknologi yg menyumbgkn penjanaan tenaga drpd cahaya matahri. 
  • tenaga solar mrpkn antra tenaga gantian yg tdk mncemrkn alam sekitar
Tenaga Solar di gunakan dlm bbrpa bidg antaranya:
  • Pemanasan
  • generasi elektrik
  • penyahmasinan air laut
  • sektor perumahan- rumah2 dibina dpt dilgkpkn dgn kemudahan pemprosesan tnga suria kpd tng elektrik yg mnjimtkn kos
  • pengangkutan- sistem pendingin suria. selain itu, di negara2 maju mereka tlh m'gunakn kenderaan hybrid yg di caj oleh tenaga solar 
Cara Sel Solar Beroperasi:

video


  1. semikonduktor ialah bhn yg mmpunyai 2 pembawa cas iaitu pembawa cas negatif dipggil elektron dn cas positf lohong.
semikonduktor
2. kepingn2 silikon yg tlh di dopkn dgn bendasing mnyebbkn mmpunyai 1 jns pmbwa melebihi drpd yg lg 1.
3. jika pembawa majoriti ialh elektron, semikondktr adlh jenis n, manakala lohong ialh pmbwa majoriti dan semikondktor ialah jns p. 
4.apbla kedua-dua jns semikondktr digabgkn m'btk simangan pn, satu medan elektrik akn terbina sdi p'smpngn, maka ia mmbolhkn tenaga solar "kumpul" dan "tolak" elektron yg trcbut dlm sel utk mengeluarkn arus elektrik

Kebaikan Penggunaan tenaga Solar sebagai sumber elektrik

Penjimatan elektrik dan kos
Penggunaan tenga solar sebgai sumber elktrik menjimatkan kos. hal ini dinyatakan oleh Pengarah Institut Penyelidikan Tenaga Suria (SERI) UKM, Prof.Dr.Kamaruzam Sopian bahawa Teknologi Suria adlh lbh praktikal, menjimatkn kos dan masa b'bndg kaedah penyambungan grid yg diamalkan ktika ini.

Mengurangkan Penggunaan Pengekploitasian Sumber Fosil

  • negara2 mmbngn spr  Malaysia, Thailand, Korea Selatan, Singapura m'gunakan smber tenaga fosil utam drpd smber asli
  • kadar p'gunaan sumber tenaga fosil adlh tinggi b'bndg negara2 maju spt Amerika Syarikat, Britain, Kanada, Perancis dan Australia
  • hal ini jelas mmbuktikan bahawa negara maju m'gunakan sumber tenaga dgn lbh cekp b'bndg ngra mmbangn

Pelestarian Alam Sekitar

  • Pengantian smbr tenaga solar dgn smbr tnga fosil scr tdk lgsg mngrgkn aktvti pmbakaran bahan api fosil bgi tujuan penjanaan tenaga.
  • Sumber tenaga fosil merangkumi gas, minyak dan arang batu
  • Pembakaran sumber2 fosil dlm proses penjanaan tenga scr tdk lgsg mengeluarkn gas2 beracun spt gas metana, karbon monoksida, lead, oksida nitrat. gas2 ini menymbg kpd pencemaran ruang udara.
  • justeru, tindakan mengntikan sumbr tenaga suria dpt mengurangkan pencemaran alam dan menjurus kpd pelestarian alam sekitar.
  • hal ini kerana, sumber Tenaga Solar dipercayai tdk menyumbang kpd pelepasan gas2 beracun serta mesra alam
Faktor Pembinaan Loji Solar

Keselamatan
Selamat  kepada pengguna dan loji boleh dibina di sekitar penduiduk.
Pembelanjaan
Apabila  diaplikasikan di peringkat rumah persendirian, kosnya yang terlalu mahal. Untuk sebuah rumah sekurang-kurangnya memerlukan sistem 3Kw di mana bagi setiap sistem 1Kw berharga RM 26000. Maka, jika 3Kw bagi setaip rumah ialah berharga RM78000.
Lokasi
-          Malaysia yang panas dan hujan sepanjang tahun dengan pendedahan kepada cahaya matahari secara purata antara 4.5 ke 8 jam sehari. Umumnya, Malaysia terletak pada kedudukan geografi yang mendedahkan negara ini kepada 4500KWh bagi setiap meter persegi. Ini sangat sesuai bagi pembinaan loji tenaga solar bersaiz besar.
-          Malaysia mempunyai potensi luas kerana terletak di kawasan khatulistiwa yang menerima cahaya matahari sepanjang tahun dengan suhu tinggi 27°C.                                                                                                                                           

Tuesday, 4 October 2011

Minggu ke-4

Alhamdulillah....
Minggu ini merupakan minggu kami menganjurkan Project Base Learning (PjBL) iaitu program Malaysia dan Nuklear. wajarkah tenaga nuklear di jadikan sebagai tenaga dominan bagi menggantikan petroleum yang semakin berkurangan di negara kita?

Sehari sebelum program ini, kami telah membuat satu perbahasan antara pihak kerajaan dan pembangkang yang mana saya dan ahli kumpulan tidak bersetuju sama sekali loji Nuklear di bina di Malysia di atas sbb sperti brikut:

Keselamatan- sekiranya berlaku kebocoran loji nuklear, ia akan menyebabkan penyebaran radiasi di udara yg mana ia bolh membawa kepada kematian, kanser dan penyakit yg merbahaya


Kos- kos untk membina loji ini dianggarkan lebih kurang 8.9- 12.8 bilion ringgit
 


Kurang Tenaga Pakar- negara kita tidak mempunyai pakar nuklear yg ramai jika di bandingkan dgn negara Jepun dimana di Negara Jepun terdapat 600 org pakar nuklear. Di Malaysia kita hanya m'punyai 40 org shj.


Lokasi- bagi membina loji nuklear, lokasi yg di plh mstilah strategik iaitu berdekatan dgn sumbr air dan jauh dripd pndduk.

 semasa sesi pendebatan berlaku, pihak kerajaan dan pembangkang saling melontarkan hujah masing-masing sehingga berlaku kekecohan di antara penyokong-penyokang yang tidak berpuas hati. setiap pihak memberi banyak maklumat berkaitan dengan tenaga nuklear dan juga tenaga alternatif yg lain cthnya solar, biomass dan hidroelektrik dengan disertakan dengan sumber sekali.

semasa program seminar , kami telah menjemput seorang penceramah dari Agensi Tenaga Nuklear  Malaysia untuk menyampaikan ceramah berkaitan tenaga nuklear yang mana beliau telah memberi maklumat tentg penyelidikan yg tlh di jlnkn sehingga kini. di akhir ceramah beliau, ramai penonton bertanyakan soalan-soalan berkaitan nuklear. antaranya ialh, selamatkh nuklear di bina di Malaysia? di manakah lokasi untk membinanya?

pada pendpt sy, Projek Base Learning (PjBL) ini telah banyk mmberi input kepada sy dan rakan-rakan dlm menjayakan progrm ini. banyk ilmu baru yg kmi perolehi drpd progrm ini, kerjasama drpd ahli kumpln sgt pntg dalam menyiapkan stp tugasan. setiap orang memberi idea, berkongsi maklumat dan bergabung bagi menyelesaikan sesuatu maslh.

Saturday, 1 October 2011

Pembelajaran Masteri

Pembelajaran Masteri ialah suatu pendekatan pengajaran dan pembelajaran yang memastikan semua murid menguasai hasil pembelajaran yg dihasratkan dlm suatu unit pembelajaran sebelum berpindah ke unit pembelajaran seterusnya.


Prinsip Pembelajaran Masteri:
1- murid normal bolh m'pelajari apa yg diajarkn guru.
2- pembelajaran dipecahkn kpd beberapa unit kecil spy mdh dikuasai
3- murid memerlukn msa yg mncukupi utk menguasai s'suatu hasil pembelajaran yg di tntukn
4- arahn P&P bg stp unit pembelajaran mstilh jelas


Ciri-ciri Pembelajaran Masteri:



  • hasil p'belajaran perlulah ditentukan
  • hasil pembelajaran disusun mengikut hierarki @ unit pembelajaran
  • aktiviti P&P hndklh bermakna, berkesan, menarik dan menggembirakan
  • penilaian b'asaskn Ujian Rujukan Kriteria (URK)
  • bhn P&P yg sesuai dan berkaitn
  • murid perlu menguasai 80% aras masteri yg ditetapkan stp unit   p'belajaran   sblm b'pndh ke unit pembelajaran yg bru
  • aktvt pemulihan dilaksanakan utk murid yg blm menguasai aras masteri
  • aktvt pengayaan dilaksanakan utk murid yg tlh m'capai aras masteri



Model Pembelajaran Masteri







Langkah Pembelajaran Masteri



  •  penentuan hasil pembelajaran
  •  pengajaran dan pembelajaran
  •  penilaian
  •  tindakan dan susulan



 Bagaimanakh hasil pembelajaran dinyatakan

  • berdsrkn sukatan pelajaran
  • dlm bntk tingkah laku yg boleh diperhatikan dan di ukur
  • scr eksplisit, jelas dn terperinci
  • dlm domain kognitif, afektif dan psikomotor
  • mengikut aras pembelajaran dri mdh kpd sukr



Penentuan Pengajaran dan Pembelajaran
i. kebolehn n keupayaan murid berbeza-beza
ii. kepelbagaian kaedah P & P
iii. kemudahn yg sedia ada
iv. masa yg diperuntukkan


Pendekatan P&P
a- berpustkn guru
b- berpustkn murid


Penilaian


penilaian adlh suatu proses utk mengesan perkmbngn, kebolehan, keupayaan dan pencapaian murid. penilaian jga adlh sebahgn drpd proses P & P yg di jlnkn scr b'trsn.



Tindakan Susulan


Tindakan susulan dlm pembelajaran masteri dijlnkn stlh kelemahan dan kekuatan pembelajaran murid dikenal pasti. aktiviti tindakan susulan bertujuan utk:
 - memastikn kelemahan murid tdk t'himpun sehgga terjejas pembelajaran strsnya.
 - memperkukuh dan m'pertgktkn pengetahuan, kemahiran dan nilai yg tlh dikuasai


Tindakan Susukan:
- pemulihan
- penggayaan