Pembelajaran Masteri ialah suatu pendekatan pengajaran dan pembelajaran yang memastikan semua murid menguasai hasil pembelajaran yg dihasratkan dlm suatu unit pembelajaran sebelum berpindah ke unit pembelajaran seterusnya.
Prinsip Pembelajaran Masteri:
1- murid normal bolh m'pelajari apa yg diajarkn guru.
2- pembelajaran dipecahkn kpd beberapa unit kecil spy mdh dikuasai
3- murid memerlukn msa yg mncukupi utk menguasai s'suatu hasil pembelajaran yg di tntukn
4- arahn P&P bg stp unit pembelajaran mstilh jelas
Ciri-ciri Pembelajaran Masteri:
- hasil p'belajaran perlulah ditentukan
- hasil pembelajaran disusun mengikut hierarki @ unit pembelajaran
- aktiviti P&P hndklh bermakna, berkesan, menarik dan menggembirakan
- penilaian b'asaskn Ujian Rujukan Kriteria (URK)
- bhn P&P yg sesuai dan berkaitn
- murid perlu menguasai 80% aras masteri yg ditetapkan stp unit p'belajaran sblm b'pndh ke unit pembelajaran yg bru
- aktvt pemulihan dilaksanakan utk murid yg blm menguasai aras masteri
- aktvt pengayaan dilaksanakan utk murid yg tlh m'capai aras masteri
Model Pembelajaran Masteri
Langkah Pembelajaran Masteri
- penentuan hasil pembelajaran
- pengajaran dan pembelajaran
- penilaian
- tindakan dan susulan
Bagaimanakh hasil pembelajaran dinyatakan
- berdsrkn sukatan pelajaran
- dlm bntk tingkah laku yg boleh diperhatikan dan di ukur
- scr eksplisit, jelas dn terperinci
- dlm domain kognitif, afektif dan psikomotor
- mengikut aras pembelajaran dri mdh kpd sukr
Penentuan Pengajaran dan Pembelajaran
i. kebolehn n keupayaan murid berbeza-beza
ii. kepelbagaian kaedah P & P
iii. kemudahn yg sedia ada
iv. masa yg diperuntukkan
Pendekatan P&P
a- berpustkn guru
b- berpustkn murid
Penilaian
penilaian adlh suatu proses utk mengesan perkmbngn, kebolehan, keupayaan dan pencapaian murid. penilaian jga adlh sebahgn drpd proses P & P yg di jlnkn scr b'trsn.
Tindakan Susulan
Tindakan susulan dlm pembelajaran masteri dijlnkn stlh kelemahan dan kekuatan pembelajaran murid dikenal pasti. aktiviti tindakan susulan bertujuan utk:
- memastikn kelemahan murid tdk t'himpun sehgga terjejas pembelajaran strsnya.
- memperkukuh dan m'pertgktkn pengetahuan, kemahiran dan nilai yg tlh dikuasai
Tindakan Susukan:
- pemulihan
- penggayaan
No comments:
Post a Comment