Saturday 1 October 2011

Pembelajaran Masteri

Pembelajaran Masteri ialah suatu pendekatan pengajaran dan pembelajaran yang memastikan semua murid menguasai hasil pembelajaran yg dihasratkan dlm suatu unit pembelajaran sebelum berpindah ke unit pembelajaran seterusnya.


Prinsip Pembelajaran Masteri:
1- murid normal bolh m'pelajari apa yg diajarkn guru.
2- pembelajaran dipecahkn kpd beberapa unit kecil spy mdh dikuasai
3- murid memerlukn msa yg mncukupi utk menguasai s'suatu hasil pembelajaran yg di tntukn
4- arahn P&P bg stp unit pembelajaran mstilh jelas


Ciri-ciri Pembelajaran Masteri:



  • hasil p'belajaran perlulah ditentukan
  • hasil pembelajaran disusun mengikut hierarki @ unit pembelajaran
  • aktiviti P&P hndklh bermakna, berkesan, menarik dan menggembirakan
  • penilaian b'asaskn Ujian Rujukan Kriteria (URK)
  • bhn P&P yg sesuai dan berkaitn
  • murid perlu menguasai 80% aras masteri yg ditetapkan stp unit   p'belajaran   sblm b'pndh ke unit pembelajaran yg bru
  • aktvt pemulihan dilaksanakan utk murid yg blm menguasai aras masteri
  • aktvt pengayaan dilaksanakan utk murid yg tlh m'capai aras masteri



Model Pembelajaran Masteri







Langkah Pembelajaran Masteri



  •  penentuan hasil pembelajaran
  •  pengajaran dan pembelajaran
  •  penilaian
  •  tindakan dan susulan



 Bagaimanakh hasil pembelajaran dinyatakan

  • berdsrkn sukatan pelajaran
  • dlm bntk tingkah laku yg boleh diperhatikan dan di ukur
  • scr eksplisit, jelas dn terperinci
  • dlm domain kognitif, afektif dan psikomotor
  • mengikut aras pembelajaran dri mdh kpd sukr



Penentuan Pengajaran dan Pembelajaran
i. kebolehn n keupayaan murid berbeza-beza
ii. kepelbagaian kaedah P & P
iii. kemudahn yg sedia ada
iv. masa yg diperuntukkan


Pendekatan P&P
a- berpustkn guru
b- berpustkn murid


Penilaian


penilaian adlh suatu proses utk mengesan perkmbngn, kebolehan, keupayaan dan pencapaian murid. penilaian jga adlh sebahgn drpd proses P & P yg di jlnkn scr b'trsn.



Tindakan Susulan


Tindakan susulan dlm pembelajaran masteri dijlnkn stlh kelemahan dan kekuatan pembelajaran murid dikenal pasti. aktiviti tindakan susulan bertujuan utk:
 - memastikn kelemahan murid tdk t'himpun sehgga terjejas pembelajaran strsnya.
 - memperkukuh dan m'pertgktkn pengetahuan, kemahiran dan nilai yg tlh dikuasai


Tindakan Susukan:
- pemulihan
- penggayaan





No comments:

Post a Comment