Tuesday 4 October 2011

Minggu ke-4

Alhamdulillah....
Minggu ini merupakan minggu kami menganjurkan Project Base Learning (PjBL) iaitu program Malaysia dan Nuklear. wajarkah tenaga nuklear di jadikan sebagai tenaga dominan bagi menggantikan petroleum yang semakin berkurangan di negara kita?

Sehari sebelum program ini, kami telah membuat satu perbahasan antara pihak kerajaan dan pembangkang yang mana saya dan ahli kumpulan tidak bersetuju sama sekali loji Nuklear di bina di Malysia di atas sbb sperti brikut:

Keselamatan- sekiranya berlaku kebocoran loji nuklear, ia akan menyebabkan penyebaran radiasi di udara yg mana ia bolh membawa kepada kematian, kanser dan penyakit yg merbahaya


Kos- kos untk membina loji ini dianggarkan lebih kurang 8.9- 12.8 bilion ringgit
 


Kurang Tenaga Pakar- negara kita tidak mempunyai pakar nuklear yg ramai jika di bandingkan dgn negara Jepun dimana di Negara Jepun terdapat 600 org pakar nuklear. Di Malaysia kita hanya m'punyai 40 org shj.


Lokasi- bagi membina loji nuklear, lokasi yg di plh mstilah strategik iaitu berdekatan dgn sumbr air dan jauh dripd pndduk.

 semasa sesi pendebatan berlaku, pihak kerajaan dan pembangkang saling melontarkan hujah masing-masing sehingga berlaku kekecohan di antara penyokong-penyokang yang tidak berpuas hati. setiap pihak memberi banyak maklumat berkaitan dengan tenaga nuklear dan juga tenaga alternatif yg lain cthnya solar, biomass dan hidroelektrik dengan disertakan dengan sumber sekali.

semasa program seminar , kami telah menjemput seorang penceramah dari Agensi Tenaga Nuklear  Malaysia untuk menyampaikan ceramah berkaitan tenaga nuklear yang mana beliau telah memberi maklumat tentg penyelidikan yg tlh di jlnkn sehingga kini. di akhir ceramah beliau, ramai penonton bertanyakan soalan-soalan berkaitan nuklear. antaranya ialh, selamatkh nuklear di bina di Malaysia? di manakah lokasi untk membinanya?

pada pendpt sy, Projek Base Learning (PjBL) ini telah banyk mmberi input kepada sy dan rakan-rakan dlm menjayakan progrm ini. banyk ilmu baru yg kmi perolehi drpd progrm ini, kerjasama drpd ahli kumpln sgt pntg dalam menyiapkan stp tugasan. setiap orang memberi idea, berkongsi maklumat dan bergabung bagi menyelesaikan sesuatu maslh.

No comments:

Post a Comment