Saturday 8 October 2011

Tenaga Hidroelektrik

Pengenalan...
Tenaga hidroelektrik menjadi tenaga alternatif bagi menggantikan gas asli dan petroleum yg mana kita sedia tahu yang petroleum akan habis kelak. tenaga hidroelektrik adalah semulajadi dan boleh diperbaharui . di negara kita, empangan Kenyir sudah beroperasi  sejak 10 tahun dahulu untuk menjana tenaga elektrik. kini, empangan Bakon Sarawak akan beroperasi mulai tahun 2012 yang mana mampu menjana 2400 MW.

Kebaikan Tenaga Hidroelektrik:

  • Untuk membekalkan air- penduduk dapat menjalankan kehidupan seharian mereka apabila empangan ini dapt membekalkan sumber air .

  •  untuk mengawal banjir- banjir selalunya berlaku di kwsn tanah yg rendah. Tasik Kenyir bertindak sbg kwsn takungan air seluas 38,000 hektar dan kawsan daratan seluas 171,199 hektar.
  • sebagai pusat pelancongan- Kita dapat lihat Tasik Kenyir menjadi sektor perlancongan yg byk mendatangkan kesan positif dan sekalugus mendatangkan pulangan yg lumayan atau sebagai sumber pendapatan kepada negara.

Keburukan
  • kepupusan  dan gangguan flora dan fauna- banyak flora dan fauna terancam. Contohnya adalah pembinaan Empangan Baku, flora biasa pupus tanpa mengetahui kajian yg mendalam.
  • kemusnahan hutan- Pembinaan empangan memerlukan pembersihan hutan yg luas tanpa kawalan seperti empangan Bakun dan Tasik Chini memberi kesan yg ketara. Empangan Bakun telah memusnahkan habitat semulajadi sebanyak 70,000 hektar yg sebesar Singapura. habitat semulajadi terganggu dan menyebabkan organisma terpaksa mencari habitat yg baru.
  • Masalah Entropogenik- Masalh banjir biasanya berkait dgn sistem pengaliran yg kurg teratur. pendedahan tanah terbiar kpd hujn menybbkn aliran air permukaan bertambah. selain itu, masalah tanah runtuh dan juga hakisan tanah akan berlaku.

2 comments: