Tuesday 27 September 2011

Kemahiran Proses Sains



Terdapat 12  kemahiran proses sains antaranya ialah
  • Memerhati
  • Mengelas
  • Mengukur & m'gunakan Nombor
  • Membuat Inferens
  • Meramal
  • Komunikasi
  • M'gunakan Perhubungan Ruang & masa
  • Mentafsir Maklumat
  • Mendefinisi secara Operasi
  • Mengawal Pembolehubah
  • Membuat Hipotesis
  • Mengeksperiman


Memerhati ialah proses m'gmpul mklmt tntg objk dan fenomena m'gunakan sbhgn @ smua deria cthnya mengenal pasti ciri-ciri sesuatu objek


Mengelas ialah proses memerhati dan mengenalpasti perbezaan dan persamaan antr objk berdasarkan ciri @ sift sepunya.


Mengukur & menggunakan Nombor ialah kebolehan membuat pemerhatian secara kuantitatif yg melibtkn penggunaan alt piawaian


membuat inferens ialah proses membuat kesimpulan awal utk mnrgkn prstiwa @ objk berdasarkan permerhatian. contohnya,pokok bunga dalm bekas A lebih layu berbanding pokok bungan dalam bekas B kerana tidak mendapat cahaya yang mencukupi.


Meramal ialah proses mnntukn dan m'jgka peristiwa yg akan berlaku
Komunikasi ialah kemahiran yg mrjuk kpd kblhan menerima, memilih & mmpersmbhkn mklmt @ idea dalm plbgai btk


Menggunakan perhubungan ruang & masa ialah kebolehan mmperihalkan @ mnnjukkan lokasi, arah, bntk dan saiz s'stu objk dan prbhnnya m'ikut masa. contohnya, merkuri termometer meningkat apabila suhu bertmbah


Mentafsir mklmt boleh menjelaskn data yang mana ia mmberi penerengan rasional tntg objk, fenomena, @ pola b'dsrkn mklmt yg d kmpl


Mendefinisi  secara operasi  ialah proses memberi definisi tntg s'suatu konsep @ keadaan dgn m'nytakn p'kara yg prlu di lkkan dan diperhatikan.


Mengawal Pembolehubah bolh jdi satu faktr, keadaan @ bhgn yg di ubh dlm satu kjdn @ sstm yg di kji
      -p'bolehubah di manipulasikan
      -p'bolehubah bergerak balas
      -p'bolehubah di malarkan


Membuat hipotesis ialah proses m'hsilkn 1 kenyataan umum yg di fkirkn benr b'dsr inferens utk menergkn suatu perkara @ peristiwa


Mengeksperimen adalah kebolehn melaksanakan prosedur utk m'nguji s'stu hipotesis. ia juga kmhiran proses sains pergkt tinggi.



Monday 26 September 2011

Minggu ke-3 sudah....

Matlamat- matlamat ialah apa yang ingin dicapai dalam jangka masa panjang


Objektif- pencapaian konkrit supaya dapat mencapai matlamat dalam jangka masa pendek


Hasil Pembelajaran ialah satu penyataan yang menetapkan pengetahuan, kemahiran dan sikap serta nilai


Hasil Pembelajaran boleh dibahagikan kepada 3 bahagian iaitu:
  •      Kognitif
  •      Psikomotor
  •      Afektif
Komponen Objek/ Hasil Pembelajaran
  1. Frasa merujuk kump sasaran
  2. Kata kerja aktif
  3. Objek bg kata kerja
  4. Konteks/keadaan
  5. Standard @kriteria







Friday 23 September 2011

mampukah Tenaga Nuklear menggantikan Petroleum??

Apa itu tenaga Nuklear??
Tenaga ialh sjns tenaga yg "mengikat" nukleus s'sbh atom. Tenaga ini boleh di bbskn melalui tndkbls nuklear sprti pereputan radioaktif srta pembelahan @ pelakuran nuklear. selain itu, ia juga mrjk kpd teknologi @ industri tenaga nuklear yg mmbolhkan penjanaan tenaga sekunder spt t. elektrik.
Tenaga nuklear ini dihslkn dri reaksi nuklear (iaitu bkn ltupan) terkawal. Loji komersial m'ggunakan reaksi pembelahan nuklear utk mghsilkan wap yg kemudian digunakan utk mghsilkn tng elektrik.


Bagaimana Loji Nuklear Beroperasi utk menjana tenaga elektrik?
Loji nuklear jenis Pressurized Water Reactor (PWR)\
1- Bahan nklear akn memncrkn tenaga dlm btk haba seterusnya memanskn air di dlm paip
2- Air di dlm paip x akn menddih kerana tekanan di dalm paip terlalu tinggi
3- Air dalm paip akn melalui satu tangki lain dgn haba yg di beklkn oleh air paip itu. Air dlm tangki mendidih
     pd suhu yg tinggi dan mghasilkn wap panas.
4- seterusnya,wap akan menggerakkan bilah turbin, tenaga mekanikal yg t'hsil akn menjana tenaga elektrik


Penggunaan tenaga nuklear dlm pmbngunn
-dlm bidg pertanian, teknologi nuklear diguna utk mghsilkn baka tumbh-tmbhn yg baik dan b'mtu. selain itu, ia jga dgunakan utk mmbsmi serangga perosktnmn cthnya utk mengawal bilangan serangga perosak.
- bidg perubatan pula, radioisotop dgnakn sbg alat diagnostik d hspitl utk mngesn dn menentukn plbgai jns pnyakit spt kanser dn jantung.
-Radioisotop Iodin-131 dicipta dn dgnakn utk mmbntu para doktr mmstikn samada kelenar tiroid brfgsi dgn normal @ x.
-sinar gama drpd cobalt-60 dgnakan utk mmbnh sel-sel barah


Kesan Penggunaan Tenaga Nuklear
* bhn radioaktif akn mengancam nyawa manusia
*kemalangan loji nuklear akan menyebbkn kebocoran bahan radioaktif
* manusia terdedak kepada bahaya radiasi
*org yg terkena radiasi akan mati @ mengalami mutasi genetik
*generasi muda yg dilahirkan m'hidap penyakit kanser dan pelbagai

Thursday 22 September 2011

Konstruktivisme

Konstruktivisme ialah satu proses pembelajaran yang menerangkan bagaimana pengetahuan di susun dalam minda manusia.


Pembelajaran di lihat sbg:
*pengubah idea
*pembinaan & penerimaan idea baru
*penstrukturan semula idea yang sedia ada


Prinsip Konstruktivisme:
- p'belajaran ialah proses yang berterusan dan aktif
-p'belajaran melibatkan aktiviti fizikal & sosial
-p'belajaran melibatkan bahasa
-p'belajaran prlu ada konteks
-p'bljran mmrlukan pengetahuan utk bljr
-p'bljrn mmrlukan masa yg mencukupi


Pelajar membina, meruntuh (deconstruct) dan membina semula pengetahuan mereka sndri. p''bljrn b'lku apabila pljr m'struktur semula idea yang sedia ada mereka dgn m'hbgkaitkan idea baru dan yg lama.

Tuesday 20 September 2011

2nd Week~~

Hasil Pembelajaran
Pada minggu ini, kami membincangkan tentang  persoalan inkuiri utama yang terdapat dalam unit 1 iaitu:
     -membezakan antr pndidikn, intruksi & pengjrn
     -m'huraikn hbgn antr pngjrn, tknologi, penksirn & pmbljrn.
        Di samping itu, kami juga membuat perbincangan di dlm kumpulan bagi membincangkan secara terperinci apa yang di maksudkan dengan pendidikan, intruksi, pengajaran, teknologi, penaksiran dan pembelajaran. slps berbncg di dalm kump, stp kump mmbt pmbntngn hsil perbncngn dlm kump msg-msg. hasl drpd p'bncngn trsbt, kmi dpt mrmskn definisi:

Pendidikan ialah satu proses berterusan dlm usha mmbntk individu bgi mmnuhi kprluan dri dan msyrktnya  yg b'lku samada sc formal, informal ataupn nonformal. 

Pembelajaran ialah proses menerima dan membina sikap dan nilai-nilai murni

Pengajaran ialah proses yang berlaku khusus kepadan guru bagi menyampaikan ilmu

Intruksi ialah satu proses memudah cara bagi membantu dalam proses pengajaran dan pembelajaran

Teknologi ialah peralatan, idea, sumber yang diperlukan dlm pross pengajaran dan pmbelajrn. teknologi pnddikn ialah aplikasi media, sistem, pendekatan dan tknik2 ke arah p'capaian P&P yg brksn. Tknologi bkn smata-mata alt dan mesin shj. ia mergkumi proses dan idea. Alat pula mrpkn pemgkin ke arah mencpai kejayaan.

Penaksiran ialah proses mengmpl data apa yang peljr tahu dan apa yang boleh pljr lakukn.


Pada akhir pembelajaran td, bnyk perkara baru yg di peroleh utk proses pengjrn & pmbljrn yg b'ksn hsil drpd p'bncngn yg di lakkn..dihrpkn ianya dpt diaplikasikn d sklh stlh b'glr seorg pnddk. selain itu, kami jga bljr tknik KWHL iaitu:


  •                 What u Know
  •                 What u wnt to Know
  •                 How to find out
  •                 What u Learned


Teknk ini memudhkn kita m'analisis smada kita m'cpai objektif yg kta ttpkn @ tdk.



Sunday 18 September 2011

Introduce about Solar Energy in Our Life..........

What is solar energy??
solar energy is d sun's ray which is solar radiation that reach the earth. this enrgy can b converted into other form s of energy such as heat and electricity.

How photovoltaic cells can produce electricity?
Sunlight is composed of photons, or particles of solar energy. these photons contain various amounts of energy corresponding 2 d diffrnt wavelengths of d solar spectrum.

                                                 
          when photons strike a photovoltaic cell, they my b reflected, pass right through or be absorbed. only the absorbed photons provide energy to generate electricity. when enough sunlight energy is absorbed by d material which is semiconductor, electrons are dislodged from the material's atoms, so d electrons naturally migrate to d surfce.
          when d electrons leave their position, holes are formed. when many electrons, each carrying a negative charge, travel towrd d front srface of d cell, d resultg imbalance of chrge btwn d cell's front n bck surfces creates a voltge potential like d negatve n positve trminls of bttery. when 2 srfces are conncted through an xtrnl load, such as appliance and electricity will flows.


Monday 12 September 2011

2nd class 2day....

what v hd learned 2day???
4 2nd class jst now, v learnd about an assessment.
do u know wht is an assessment???
Assessment is a process collecting datas about what student know and v cn able to do

then, 2day v also learned about how 2 use wikispace as a medium for us to give any comments and discuss between group members which is it easy for us to cooperate in the group to complete our assigment.



V also search internet to get informtion about nuclear energy 4 our assgmnt. There are a lot of informtions as we can related to nuclear energy. v need 2 make a research about nuclear energy..
how do u thnk about implementation neclear energy in Malaysia?? it is appropriate that done? n then what are d advantages n disadvantages 4 us in our life?


1st class


ASSESING STUDENT NEEDS

Content:
1) How is life without energy?
     what is energy???
     energy is the capacity to do work. so,what happen to us if life without energy? firstly, of course we cannot
     do completely work in our life.


2) How does energy shortage affect our life?
     No life without energy!!!!!... we cannot do everything such as drive the car, cooking, can't use lamp, fan, and everything that use electric as a source.

3) What do you know about nuclear energy? Can it be the dominant energy source in Malaysia? justify your answer.
nuclear energy is energy in the nucleus (core) of an atom. now days, nuclear energy is very important in our life  that can be used to make electricity. if there is no nuclear energy, we are in darkness with no lighting. Energy can be released in 2 ways, nuclear fusion and nuclear fission.
       nuclear energy cannot be the dominant energy source in Malaysia because it use uraniums as the fuel. as we know, uranium is nonrenewable and cannot renew again.
                                           

Skills and attitude:

1) What are the kind of question that you would answer to make an important decision?
before i make an important decision, i will analyse whether my decision is right or wrong and what is the benefit and disadvantages for me.

2) What kind of behaviour that would faciliate social interaction?
   to be a good faciliate social interaction, everybody must have a good performance, attitude for the others     people as a role model. then, we need  a skill to attract people to communicate with us.